KOTEK-webinaarit 2015

KOTEK-hanke järjesti syksyllä 2015 viiden webinaarin sarjan:

Avointen sisältöjen hyödyntäminen opetuksen tukena

Avoimia sisältöjä saa käyttää vapaasti ja maksutta melkein mihin tahansa, tekijänsä luvalla. Wikipediasta lähtien netti on pullollaan avointa sisältöä, jota voi hyödyntää sekä opettajan tekemän materiaalin rikastamisessa että oppilaiden harjoitustöiden tukena. Kaikkea ei tarvitse tehdä alusta asti itse. Muiden tuotoksia laillisesti hyödyntämällä päästään pidemmälle omien tuotosten kanssa ja voidaan myös tavoitella erilaisia oppimistuloksia.

Mistä avoimen sisällön tunnistaa? Mitä avoimella sisällöllä saa tehdä? Mistä hyvää sisältöä löytyy?

Linkkejä


Itse tehdyn materiaalin julkaiseminen avoimena sisältönä

Opettajan tekemät aineistot sekä oppilaiden itse tai ryhmissä tekemät tuotokset ovat potentiaalisesti arvokasta materiaalia muille opettajille ja oppijoille. Kaikkea tekemäänsä ei pidä julkaista, mutta jos jostain sisällöstä on ylpeä, sen julkaiseminen ja avoimella lisenssillä varustaminen hyödyttää muita ja antaa tekijälle näkyvyyttä.

Miksi julkaista omia sisältöjä? Miksi julkaista avoimella lisenssillä? Missä tilanteissa ei pidä julkaista?

Linkkejä


Remiksaa avoimia sisältöjä uuteen muotoon

Avoimia sisältöjä voi usein myös muunnella ja yhdistellä muihin aineistoihin, siis remiksata. Käymme läpi, mitä remiksaus tarkoittaa, mitä se mahdollistaa sekä opettajan että oppilaiden työskentelyn kannalta, ja miten tekijät ja lähteet tulee mainita oikeaoppisesti.

Linkkejä


Vaadi oppilaitosjohdolta selkeät ohjeet tekijänoikeusasioihin

Tekijänoikeusasiat ovat paikoin hankalia, osin jopa niin epäselviä, ettei kukaan tiedä, miten jotakin lakipykälää pitäisi tulkita. Saako videoita esittää opetuksessa? Kukaan ei tiedä. On turhaa, että jokainen opettaja itse pähkäilee näiden asioiden kanssa. Jokaisen oppilaitoksen pitää kyetä laatimaan opetushenkilöstölle ohjeet siitä, mikä on sallittua ja mikä ei. Tarjoamme valmiin mallin ohjeeksi, jossa on eritelty sallitut asiat ja kielletyt asiat. Muutama asia pitää oppilaitoksessa selvittää ja pariin asiaan pitää oppilaitosjohdon ottaa kantaa, mutta sitten on ohje valmis ja vähentää opetushenkilöstön tämän asian vatvomiseen käyttämää arvokasta valmisteluaikaa.

Linkkejä


Koulujen tekijänoikeudet kuntoon, loppuwebinaari

KOTEK-hankkeessa on sparrattu eri oppilaitoksia hyödyntämään avoimia sisältöjä, tuottamaan avoimia sisältöjä ja ohjeistamaan opetushenkilöstöään tekijänoikeusasioissa. Esittelemme tulokset ja julkaisemme oppilaitoksissa käyttöönotettuja ohjeita sekä opettajien tuottamia avoimia sisältöjä.

Linkkejä